Pages

Subscribe:

Thursday, March 12, 2009

Rintih Hati ini Rindu Padamu Ya Rasulullah....


Hendak ku nangis
Tiada berair mata
Hendak ku senyum
Tiada siapa nak teman
Kalau dah nasib, sudah tersurat
Begini hebat, apa nak buat....

Ya Rasul Ya habibballah.. Ya Syafi..

Di manakah kan ku cari ganti
Serupa dengan mu..
Tak sanggup ku berpisah,
dan berhati patah
Hidup gelisah
Alangkah pedih rasa hati..
Selama kau pergi
Tinggal kami sendiri tiada berteman, dalam sepi

Ya Rasulullah.. Ya HabibBAllah... Ya Syafi... Ya Rasulullah..

Dunia terang, menjadi gelita,
Cahaya indah, mengundang gerhana..
Keluhan hatiku, menambah derita
Rindukan dikau, jauh di mata
Di mana kan ku cari ganti...
Mungkinkah di syurga,
Untuk kita berjumpa,
di saat gembira.. selama-lama...


Ya Rasulullah, hati kami merintih rindu pada mu. Hari lahirmu tiba jua kini. Tiada ucapan yang indah selain berselawat padamu. Kami tahu, bukan sahaja kami berselawat padamu, tetapi Allah dan para malaikat juga berselawat ke atasmu.

Kami rindu padamu Ya Rasul Allah. Kami ingin bertemu denganmu. Harapan kami yang sentiasa menitip di bibir, semoga kita berjumpa di syurga kelak ya Kekasih Allah. Saksikanlah, kami umatmu ini masih rindukan mu Duhai Penyeri Alam Buana. Kami baca sirahmu. Kami kaji kehidupanmu.

Benar, engkaulah yang terbaik. Akhlakmu, sifatmu, membuatkan hati kami menangis rindu padamu. Semalam, terlihat bulan yang cukup indah. Mungkin tika itu seluruh alam sedang berselawat pada mu. Melihat bulan yang sama dengan engkau lihat tika 1400 tahun yang lepas, membuatkan hati kami terus menitiskan air mata apabila mengenangkan, bulan ini yang menjadi saksi pengorbananmu terhadap kami. Engkau mengharungi segala rintangan demi untuk risalah dakwah yang dibawa. Sebab itu kami rindu selama-lamanya untuk bertemu dengan insan yang agung di kalangan seluruh manusia. Kerana padamu, engkau gantungkan segala-gala beban umat ini.

Ya Allah Ya Jamie', padamu kami bermohon. Engkau satukan hati umat Muhammad di akhir zaman ini supaya kami terus bersama mengharungi ujian dalam meneruskan risalah dakwah RasulMu yang tercinta ini. Ya Rasullullah, kami di sini masih meneruskan perjuangan dakwah mu. Tapi.... kami masih tidak mampu tabah seperti mu Ya Rasullullah. Kami terkesima pabila maki hamun diterima. Tapi engkau Ya Rasullullah, bukan sahaja maki hamun, malah lebih dari itu. Dibaling batu dan najis. Dipulau dan di pinggirkan. Dibenci hingga diletakkan perut busuk unta ke atas engkau, dan bermacam-macam lagi yang kami tak sanggup untuk bayangkan.

Tapi engkau masih mampu tersenyum menghadapi semua itu. Kami ingat kisah itu. Tika di Thaif, Allah utuskan dua malaikat penjaga bukit untuk memusnahkan penduduk thaif di atas tindakan mereka menghina engkau dengan balingan batu yang cukup tajam dan ganas. Namun, sifatmu yang sayangkan umatmu. Engkau berdoa pada Allah untuk tidak memusnahkan penduduk thaif kerana jika mereka dimusnahkan mungkin Islam tidak lagi dapat ke situ. Mulia sungguh sifatmu. Menangis hati ini berterusan bila rindu padamu makin menebal tatkala meyusuri sirah mu. Selawat padamu Ya Rasullullah. Kami cinta pada mu wahai kekasih Allah....


Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kutatap wajahmu
'Kan pasti mengalir air mataku
Karena pancaran ketenanganmu

Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kukucup tanganmu
Moga mengalir keberkatan dalam diriku
Untuk mengikut jejak langkahmu

Ya Rasulallah, Ya Habiballah
Tak pernah kutatap wajahmu
Ya Rasulallah, Ya Habiballah
Kami rindu padamu

Allahumma sholli 'alaa Muhammad
Ya Robbi sholli 'alaihi wassalim

Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kudakap dirimu
Tiada kata yang dapat aku ucapkan
Hanya Tuhan saja yang tahu

Kutahu cintamu kepada ummat
Umati umati
Kutahu bimbangnya kau tentang kami
Syafa'atkan kami

Ya Rasulallah, Ya Habiballah
Terimalah kami sebagai umatmu
Ya Rasulallah, Ya Habiballah
Kurniakanlah syafa'atmu


0 comments:

Post a Comment